Välj ditt land eller region.

EnglishFrançaispolskiSlovenija한국의DeutschSvenskaSlovenskáMagyarországItaliaहिंदीрусскийTiếng ViệtSuomiespañolKongeriketPortuguêsภาษาไทยБългарски езикromânescČeštinaGaeilgeעִבְרִיתالعربيةPilipinoDanskMelayuIndonesiaHrvatskaفارسیNederland繁体中文Türk diliΕλλάδαRepublika e ShqipërisëአማርኛAzərbaycanEesti VabariikEuskera‎БеларусьíslenskaBosnaAfrikaansIsiXhosaisiZuluCambodiaსაქართველოҚазақшаAyitiHausaКыргыз тилиGalegoCatalàCorsaKurdîLatviešuພາສາລາວlietuviųLëtzebuergeschmalaɡasʲМакедонскиMaoriМонголулсবাংলা ভাষারမြန်မာनेपालीپښتوChicheŵaCрпскиSesothoසිංහලKiswahiliТоҷикӣاردوУкраїнаO'zbekગુજરાતીಕನ್ನಡkannaḍaதமிழ் மொழி

HESAI -teknik står inför fyra "lasersvärd" avstängda ovan

Den 12 mars avslöjade Hesai Technology (HSAI.US) sina oreviderade finansiella resultat för det fjärde kvartalet och hela året 2023. Den finansiella rapporten avslöjade att Hesais intäkter nådde 1,88 miljarder yuan 2023, vilket markerade en ökning med 56,1% år till år över-år, med kumulativa leveranser av LIDAR -enheter som överstiger 300 000.

Li Yifan, medgrundare och VD för Hesai, förklarade 2023 som ”ett rekordår.”

Grundades 2014 och fokuserade initialt på att utveckla lasersensorer innan de vågade sig in i autonoma körning av lidarprodukter 2016. Gynnades av bilindustrins växande efterfrågan på Lidar på grund av utvecklingen av intelligent körning, Hesai listades på Nasdaq förra året och blev den förstaDet kinesiska Lidar -företaget för att offentliggöra i USA.

År 2023 levererade Hesai totalt 222 100 LIDAR-enheter, vilket nästan fördubblade sin försäljning med en ökning med 176,1%år till år.

Men sedan 2019 har HESAI lett till förluster årligen och samlat över 1,1 miljarder yuan totalt.I år, som markerade Hesais debutår på aktiemarknaden, såg en nettoförlust på 476 miljoner yuan, det högsta i dess historia.

Samtidigt har bruttovinstmarginalen minskat år över år, från 70,3% 2019 till 35,2% 2023.

På motsvarande sätt har olika kostnader stigit årligen.Under hela 2023 ökade utgifterna för försäljning och marknadsföring, allmänna och administrativa avgifter och forskning och utveckling med mer än 42% jämfört med föregående år.

Enligt tillverkningsindustrins regler förväntas Hesai möta en betydande lönsamhets milstolpe efter att ha nått böjningspunkten för "leende kurvan" för skala tillväxt.Innan detta är emellertid utmaningar som konkurrens från Huawei, klientskalning, förändringar i teknik och amerikanska sanktioner som fyra "lasersvärd" som kan förändra hela branschen och ständigt truna över Hesai.

Nedskalning, inte över alla modeller

När tekniken mognar och kostnader beaktas har många biltillverkare börjat utveckla sina egna eller direkt investera i Lidar -tillverkare, till exempel NIO (9866.hk/nio.n).

I april förra året investerade NIO 250 miljoner dollar för att etablera en fabrik i Wuxi, främst fokuserad på produktion, försäljning och FoU för Lidar.I september tillkännagav Nio massproduktionen av sitt självutvecklade Lidar-huvudkontrollchip.

Även om NIO: s huvudsakliga Lidar-leverantör för närvarande är innovusion, har de två företagen en djupt bindande relation-från 2018 till nutid har NIO investerat i innovusion flera gånger.

Innovusion betraktas av branschen som semi- "NIO-anslutna", så att alla modeller på NIO: s NT2.0-plattform är utrustade med Innovusion's Falcon Lidar.Intressant nog ledde NIO också utformningen av detta radarens moderkort.

Hesai, som inte har skapat en djupt bindande relation med sina kunder, har inte utökat sitt samarbete med sin största klient, Li Auto, till att inkludera alla Li Auto's modeller.

Li Auto's L Series 7, 8 och 9 har endast Lidar -standard på Max -versionerna, medan Pro- eller Air -versionerna kräver en extra kostnad på cirka 40 000 yuan.Enligt försäljningskonsulter på Li Auto's Experience-butiker, "L7-modellerna som säljs i butiker, med Lidar som ingår i toppkonfigurationen, står för cirka 10%-20%. I Peking och över hela landet är de viktigaste modellerna luft och proffs, inte max. "

Förutom Li Auto tillkännager antingen Hesais andra klienter, som Hiphi, Lotus och Hafei, antingen stoppar i produktionen, lider av dyster försäljning eller har meddelat samarbete med Hesai men har ännu inte lanserat några bilmodeller.

Den kommande Xiaomi -bilen, som kommer att lanseras i slutet av mars, är också en klient till Hesai.Trots stora förhoppningar innebär det pågående priskriget inom den nya energisektorn sannolikt att dess LIDAR -utrustningsstrategi kommer att skilja sig i termer av modeller och prissättning, liknande LI Auto.

När det första kvartalet 2024 närmar sig står Hesai inför en början där befintliga kunder aktivt eller passivt nedskalar och sänker priserna, medan potentiella nya kunder antingen utvecklar sina egna lösningar eller direkt investerar i konkurrenter.













"Alternativ" teknik

Även om Lidar ses som "ögonen" på autonom körning med överlägsen realtidsmodelleringsfunktioner, har dess höga kostnader och dåliga prestanda i regn och dimma kritiserats i stor utsträckning.Därför har debatten om teknikvägen "Lidar vs. Pure Vision vs. Millimeter-vågradar" aldrig upphört.

Tesla (TSLA.O) representerar de som har övergivit Lidar för en ren vision.

Från och med februari 2022 tog Tesla bort alla lidarer från sina Model S och Model X -fordon i Nordamerika, officiellt antar en ren synstrategi och förklarar att den senare producerar färre brus- och interferenssignaler, vilket resulterar i "renare" datainsamling.

Elon Musk har offentligt kritiserat Lidar vid flera tillfällen och kallat det "en föråldrad teknik."

För Musk är kostnaden också en betydande övervägande.Kostnaden för en ren synkameramodul är endast cirka 8% -15% av en Lidar.

Till skillnad från Tesla omfamnade kinesiska nykomlingar initialt "Lidar Camp."Men med den prissänkande vågen som började förra året har de orimliga kostnaderna för enskilda valfria funktioner i allt högre grad avskräckt konsumenternas villighet att betala.

Lidar, en gång en mycket eftertraktad teknik, har blivit en "het potatis" för biltillverkare under trycket för att minska kostnaderna.