Välj ditt land eller region.

EnglishFrançaispolskiSlovenija한국의DeutschSvenskaSlovenskáMagyarországItaliaहिंदीрусскийTiếng ViệtSuomiespañolKongeriketPortuguêsภาษาไทยБългарски езикromânescČeštinaGaeilgeעִבְרִיתالعربيةPilipinoDanskMelayuIndonesiaHrvatskaفارسیNederland繁体中文Türk diliΕλλάδαRepublika e ShqipërisëአማርኛAzərbaycanEesti VabariikEuskera‎БеларусьíslenskaBosnaAfrikaansIsiXhosaisiZuluCambodiaსაქართველოҚазақшаAyitiHausaКыргыз тилиGalegoCatalàCorsaKurdîLatviešuພາສາລາວlietuviųLëtzebuergeschmalaɡasʲМакедонскиMaoriМонголулсবাংলা ভাষারမြန်မာनेपालीپښتوChicheŵaCрпскиSesothoසිංහලKiswahiliТоҷикӣاردوУкраїнаO'zbekગુજરાતીಕನ್ನಡkannaḍaதமிழ் மொழி

Den globala sammanfattningen av den finansiella rapporten för fabrikens finansiella rapport för tredje kvartalet: inkomst ökade vinsten men sjönk! Förlust är huvudtemat och väntar fortfarande på pausen

I slutet av oktober meddelade världens stora paneltillverkare sina intäkter från tredje kvartalet. Marknaden är fortfarande inte optimistisk gentemot de stora paneltillverkarna, och förlusten kommer att vara huvudtemat. Intressant är emellertid jämfört med vinstförlusten hos paneltillverkare i koreanska och taiwanesiska företag har de flesta av intäkterna från landbaserade paneltillverkare ökat, men vinsterna har minskat eller förlorat.

De senaste två åren har de globala LCD-panelföretagen ökat sin produktion snabbare än efterfrågan på marknaden. Överutbudet har inträffat och enhetens pris för panelen har i allmänhet fallit. Hela panelbranschen är i en nedgång, speciellt i det stora LCD-TV-fältet. Detta är särskilt sant. Nästa, titta på de ekonomiska resultaten för det tredje kvartalet 2019 för varje paneltillverkare.

Koreanska departementet: Letar efter nya tillväxtpunkter och minskar produktionen två steg

Först och främst, låt oss ta en titt på situationen för koreanska dubbelstjärniga Samsung och LGD. Samsung Electronics släppte sin resultatrapport för tredje kvartalet den 31 september 2019, med Samsungs små och medelstora OLED-panelförsäljning starkt, displaypanelverksamhet. De konsoliderade intäkterna för det tredje kvartalet uppgick till 9,26 biljoner vann (cirka 56,003 miljarder yuan) och vinsten var 1,17 biljoner vann (cirka 7,076 miljarder yuan).

Enligt Samsungs finansiella rapport kommer vinsten från visningspanelverksamheten främst från mobilskärmen, som är den lilla stora panelmarknaden. Jämfört med samma period förra året var försäljningen av OLED-paneler stark, vilket ökade kapacitetsutnyttjandegraden och minskade kostnaderna. På grund av Samsungs kapacitetsutvidgning i en bredare bransch förlorar det dock fortfarande pengar i storstorleken med stora paneler.

I fråga om LGD, enligt den finansiella rapporten som släpptes den 23: e, uppgick rörelseresultatet under tredje kvartalet i år (juli-september) till 473 miljarder vann (cirka 32,642 miljarder yuan), vilket var större än marknadsförväntningen på 320,3 miljarder vann (cirka 1,937 miljarder yuan) förra året. Under samma period var vinsten 17,5 miljarder vann (cirka 105 miljoner yuan); intäkterna minskade med 4,6% till 582 miljoner vann jämfört med samma period föregående år, vilket var lägre än marknadsuppskattningen på 599 miljoner vann.

LG Display sa: "Anledningen till den svaga nedgången i försäljningen av OLED-tv-paneler i år är att produktionen från Guangzhou-anläggningen är lägre än väntat." Samtidigt sa LGDisplay att målet med Guangzhou-anläggningen är att driva normalt i år.

Faktum är att LG Displays anläggning i Guangzhou startade sin verksamhet i slutet av augusti och dess produktion har inte nått den förväntade nivån. Anledningen är att det är möjligt att använda den nya paneltillverkningstekniken med anläggningen och leda till instabil produktion. Industrins insiders sade emellertid: "Efterfrågan på OLED-TV-apparater har inte varit stark nyligen och det kommer inte att ha någon stor inverkan på paneltillverkarna på ett tag. Men om LGD: s OLED-panelproduktion fortsätter att blockeras kommer det oundvikligen att påverka leveransen prognos för OLED TV nästa år. ""

Andelen OLED-TV-försäljning på Kinas high-end TV-marknad ökade från 8,8% 2017 till 12,3% 2018. År 2019 fortsatte försäljningen av OLED-TV: er på Kinas high-end TV-marknad att öka. Under de första fem månaderna av 2019 ökade försäljningen av OLED-tv-apparater på Kinas avancerade TV-marknad på över 10 000 yuan till 14,9%.

För närvarande på den kinesiska marknaden, inklusive LG, Skyworth, Sony, Konka, Changhong, Philips, Levi, Hisense, Panasonic, har nio varumärken lanserat OLED-produkter. Ur ett globalt perspektiv har antalet färg-tv-företag som kommer in i OLED-lägret expanderat från tre 2014 till de nuvarande 15, och lägret expanderar och utvecklas mycket snabbt.

Det är värt att nämna att endast LGD i detta skede har förmågan att massproducera stora OLED-paneler och nästa år blir den bästa utvecklingsmöjligheten för LGD. Om LGD: s leverans av OLED-panelen inte är stabil kommer det oundvikligen att påverka dess övergripande affärsplan och implementering.

Koreanska paneltillverkare är fortfarande uppenbara när det gäller tekniska fördelar. Samsung kontrollerar den mellersta till högklassiga OLED-panelen i små storlekar, medan LGD befinner sig i ett förluststadium, men det står inför ett tekniskt och marknadsfördelarfönster inför en god OLED-stormarknad. .

När vi tittar tillbaka på paneltillverkarna i Taiwan den 9 oktober har Taiwan-panelproducenten Innolux släppt sin inkomstrapport för tredje kvartalet. Innolux tredje kvartal 2019 var självkonsoliderat och intäkterna uppgick till 63,3 miljarder USD (ungefär 14,71 miljarder RMB), en minskning med 14,4% från samma period förra året och en ökning med 0,2% från den totala intäkterna för andra kvartalet 2019. Stora kombinerade transporter uppgick till 30,63 miljoner enheter, en minskning med 0,9% jämfört med 39,09 miljoner enheter som skickades under andra kvartalet 2019; kombinerade transporter av små och medelstora enheter uppgick till 63,9 miljoner enheter, och leveranserna under andra kvartalet 2019 var 5 985 enheter. Jämfört med 10 000 tabletter ökade det med 6,8%.

Den 30 oktober tillkännagav Taiwan paneltillverkare AU Optronics också den finansiella rapporten för tredje kvartalet för 2019. Enligt rapporten var AUO: s intäkter från tredje kvartalet NT $ 70,05 miljarder (cirka 16,2 miljarder RMB), vilket var samma som andra kvartalet 2019 , med en nettoförlust på NT 3,99 miljarder dollar (cirka 900 miljoner RMB). Jämfört med förlusten på 2,6 miljarder yuan under andra kvartalet var den lägre än vinsten på 4,3 miljarder yuan under samma period förra året.

När det gäller panelsändningar översteg AUO: s transporter av stora paneler under det tredje kvartalet 2019 28,67 miljoner, en ökning med 5,5% från andra kvartalet 2019. Under det tredje kvartalet 2019 översändningen av små och medelstora panelerna var cirka 35,6 miljoner, en ökning med 7,8% jämfört med andra kvartalet 2019.

AUO sade att även om det tredje kvartalet var en traditionell högsäsong, var efterfrågan på marknaden mindre än väntat och leveransområdet ökade jämfört med föregående kvartal. Men eftersom marknaden fortsätter att släppa ny kapacitet fortsätter panelpriserna att sjunka. Inför sådana marknadsförhållanden sade Peng Shuanglang, ordförande för AUO: "Tillverkarna kommer att göra dynamiska justeringar efter varandra."

Enligt den senaste undersökningen som gjorts av TrendForce Optoelectronics Research (WitsView), eftersom priset på TV-paneler i allmänhet är lägre än kostnaden för kontanter, inklusive paneltillverkare i Kina, Sydkorea och Taiwan, har de minskat kapacitetsutnyttjandegraden för TV panelprodukter och minskad produktionsverksamhet sedan september. Hoppas på att förbättra utbud och efterfrågan och stabilisera priserna.

Trendjing senior forskningschef Wang Jingyi påpekade att Samsung Display (SDC) drabbades av varumärkets efterfrågan på TV-panelens fjärde kvartal, och i september och oktober reducerades den sydkoreanska 7: e generationens linje och den 8,5: e generationens linje avsevärt. (LGD) kommer också att stänga en del av produktionskapaciteten för P7 (7,5 generationslinje) och P8 (8,5 generationens linje). Det beräknas att endast en fjärdedel av P8 kommer att produceras i slutet av 2019, och P7 kommer också att stängas i oktober. En fjärdedels kapacitet.

När det gäller den taiwanesiska fabriken har AUO minskat 8A (8,5 generationslinje) och 6B (6: e generationens linje) från september. Bland dem påverkas 8A främst av priset och efterfrågan på 55-tums panel. Det fjärde kvartalet beräknas. Endast cirka 50% kvar; 6B är en 65-tums droppe, som förväntas minska med 20% under det fjärde kvartalet.

TV-panelen beror främst på fastlands storskalig produktionskapacitet, vilket gör att panelerna i olika storlekar fortsätter att falla. Det förväntas att åtminstone under andra kvartalet 2020, när familjerna börjar fylla i vårens nya produkter och OS i Tokyo, kommer priset på TV-paneler att vara stabilt.

Ser fram emot det fjärde kvartalet, även om offerten på TV-paneler har börjat falla i oktober, men för tillverkare finns det fortfarande ingen möjlighet att tjäna pengar, i kombination med effekterna av lagerförlust, är det enda kvartalet mer än tredje kvartalet Svårighetsgraden är fortfarande ganska hög. AUO sade att panelbranschen har gått in i en traditionell lågsäsong, och balansen mellan utbud och efterfrågan kommer att fortsätta. Lämpliga justeringar kommer att göras när det gäller produktionskapacitet, och samtidigt kommer utvecklingen av nya produkter att påskyndas av lågsäsongen, nya marknader öppnas och vinsten kommer att öka för att överleva lågvattnet i industri.

Fasttillverkare: Aktivera nya områden aktivt och vänta på 5G + 8K marknadsmöjligheter

Även om tillverkare av fastlandspaneler inte är immuna mot nedgången i hela industrin, beroende på statliga subventioner, enorma inhemska marknader och OLED-fält, har de flesta tillverkare uppnått en ökning av intäkterna, men de har minskat i form av vinst. Eller delvis förlust.

Låt mig prata om den ledande tillverkaren BOE. Den 30 oktober släppte det tredje kvartalet och de första tre kvartalen 2019. Under det tredje kvartalet uppnådde företaget intäkter på 30,7 miljarder yuan, en ökning från året på 18,05%. Nettoresultatet hänförligt till aktieägare i börsnoterade företag var 184 miljoner yuan, en minskning med 54,49% jämfört med föregående år, och den nettovinstförlusten var 840 miljoner yuan, en minskning med 33,216% från året innan.

Under de tre första kvartalen realiserade BOE intäkter på 85,7 miljarder yuan, en ökning från året på 23,40%. Nettoresultatet hänförligt till aktieägare i börsnoterade företag uppgick till 1,852 miljarder yuan, en minskning med 45,18% jämfört med föregående år, och icke-nettoresultatförlusten var 189 miljoner yuan, en minskning med 110,13% från året innan. Det som måste påpekas här är att BOE fick statliga subventioner på 1.433 miljarder yuan under de första tre kvartalen, och investeringsintäkterna var 86,94 miljoner yuan.

BOE har gradvis ökat sin investering i flexibla AMOLED-paneler, som levererar flexibla AMOLED-produkter för Huawei Mate X-telefoner. Samtidigt nämnde BOE också att företaget har skickat 10 miljoner flexibla OLED-paneler under första halvåret i år, med en marknadsandel på 18% och rankade som andra i världen.

Flexibel AMOLED

Enligt IHS Markit beräknas försäljningen av OLED-paneler uppgå till 20,7 miljarder US-dollar 2019. Andelen av smartphonemarknaden förväntas överstiga TFT-LCD för första gången och nå 50,7% och marknadsandelen kommer att nå 73% i 2025.

Efter att sjätte generationens flexibla AMOLED-linje i Chengdu togs i produktion förra året, sjätte generationens flexibla AMOLED-serie av Mianyang togs i produktion igen i juli i år. Sjätte generationens flexibla AMOLED-projekt från Chongqing är också under uppbyggnad.

Även om panelbranschen är i nedgång, gör BOE fortfarande kapacitetsutbyggnad och investerar aktivt i nya områden med förutsägbar tillväxt. Med BOE: s fortsatta investeringar i OLED-fältet förväntas det att överträffa Samsung för att bli ledande för AMOLED när det gäller leveranser i framtiden.

Samma dag, den 30 oktober, offentliggjorde TCL Group också resultaten för det tredje kvartalet 2019, och vi tog fram uppgifterna från några av panelen Huaxing Optoelectronics. Uppgifterna visar att Huaxing uppnådde rörelseresultat på 24,56 miljarder yuan under de första tre kvartalen, en ökning med 28,4%. Nettovinsten uppgick till 1,30 miljarder yuan, en minskning med 28,7% från året innan.

Även den 30 oktober släppte Shen Tianma den tredje kvartalsrapporten för 2019, som visade att företaget uppnådde intäkter på 8.826 miljarder yuan, en ökning med 13,69% från året innan; nettoresultatet hänförligt till aktieägare i börsnoterade företag var 390 miljoner yuan, en minskning med 10,28% från året innan. Nettovinsten uppgick till 269 miljoner yuan, en ökning från året innan med 66,56%.

Shentianma uppnådde intäkter på 23,4 miljarder yuan under de första tre kvartalen, en ökning med 7,74% från året innan. nettovinsten hänförlig till aktieägare i börsnoterade företag var 1,034 miljarder yuan, en minskning med 15,03% från året innan. Nettovinsten var 545 miljoner yuan, en ökning med 7,25% jämfört med året innan. . När Zhongshen Tianma fick statliga subventioner på 560 miljoner yuan under de första tre kvartalen.

Den 28 oktober släppte Visionox rapporten om den tredje kvartalsrapporten 2019, vilket visade att de tre första kvartalen uppnådde intäkter på 1,884 miljarder yuan, en ökning från året på 102,45%. Nettokassaflödet från den löpande verksamheten var 313 miljoner yuan, en ökning från året innan med 251,72%. Det noterade bolagets aktieägares icke-nettoförlust var 564 miljoner yuan och förlusten minskades ytterligare från år till år.

Visionox har distribuerat 6 generationer av flexibla AMOLED-projekt i både Gu'an och Hefei, och årets 6-generationens flexibla AMOLED-modulprojekt byggs också i Guangzhou. Det är värt att nämna att Visionox blev skärmleverantör av terminaler för flera mobiltelefoner som Xiaomi MIX Alpha och LG G8s ThinQ under tredje kvartalet. Eftersom kapaciteten hos Visionox AMOLED gradvis släpps och stabiliseras kommer detta att bli dess prestanda. Få positiv inverkan.

Sedan den 29 oktober släppte Rainbow-aktierna resultatrapporten för de första tre kvartalen 2019. Enligt tillkännagivandet var företagets rörelseresultat för de första tre kvartalen 4,068 miljarder yuan, en ökning från året innan på 404,73%. Nettoresultatet hänförligt till aktieägare i börsnoterade företag var 700 miljoner yuan, en förlust på 267 miljoner yuan under samma period förra året. Efter avdrag för nettoresultatförlusten på 1,496 miljarder yuan, en förlust på 377 miljoner yuan under samma period förra året.

För att öka intäkterna indikerade Rainbow-aktier att den första och andra fasen av LCD-paneler har konsoliderats och intäkterna från panelprodukter har ökat; produktens intäkter efter produktionslinjen efter glasbearbetningen G8.5 har konsoliderats. Även om omsättningstillväxten berodde, ökade driftskostnaderna främst på ökningen av försäljningen av produkter och ökningen av intäkterna, och de relaterade försäljningskostnaderna och transportkostnaderna ökade avsevärt.

Tillverkare av fasta paneler har i princip uppnått intäktsökning, men den främsta orsaken till minskningen eller vinstförlusten är investeringarna i framtida verksamhet och expansion. Bland dem har flexibel AMOLED blivit ett slagområde för militären på minst ett eller två år.

Vi kan se utvidgningen av den sjätte generationens flexibla AMOLED-produktionslinje inklusive BOE, Shenzhen Tianma, Visionox och Huaxing Optoelektronik, och hastigheten är snabb, projektet sprids över hela landet, till exempel den sjätte generationens flexibla AMOLED-linje från BOE Chengdu , Mianyang 6: e generationens flexibla AMOLED-linje; Shenzhen Tianma Wuhan 6: e generationens flexibla AMOLED-linje, 6: e generationens linje-projekt; Weixin Nuo'an och Hefei 6: e generationens flexibla AMOLED-projekt, Guangzhou 6: e generationens flexibla AMOLED-modulprojekt; Huaxing optoelektronik Wuhan 6: e generationens flexibla AMOLED-produktionslinjeprojekt Vänta.

Naturligtvis är det fortfarande för tidigt för flexibel AMOLED att bli marknadens ton, men vi har släppt olika nya produkter som fällbara skärmar och vattenfallsskärmar från nedströmsmärken i stora terminaler i år, vilket bevisar att denna marknad är eftertraktad för flexibel AMOLED. Å andra sidan står mobiltelefonen för den hopfällbara skärmen fortfarande inför svårigheter i tekniska svårigheter och massproduktion. På kort tid är det omöjligt att se ett stort antal transporter, och marknaden måste fortfarande odlas.

För landbaserade tillverkare, även om en betydande del av resurserna nu investeras i den små panelen marknaden, finns det ingen plan att stoppa för det stora panelfältet. Inför den fortsatta nedgången i priset på stora LCD-TV-paneler ökar även driftstrycket hos de baserade tillverkarna. Enligt BOE: "BOE Hefei 10.5-produktionslinjen är redan helt producerad och Wuhan 10.5-generationen är också under uppbyggnad."

Med lanseringen av Huaxing Optoelectronics Shenzhen 10.5 generationslinje, förväntas den träffa andra hälften av LCD-TV-panelbranschen under andra halvåret. ”Överföringen av stora paneler accelererar. Även om prisnedgången på panelen har orsakat ett betydande driftstryck kan marknaden inte ge upp. ”Sa folk.

Eftersom produktionskapaciteten för stora paneler från landbaserade tillverkare kontinuerligt släpps, har detta ökat påverkan på den globala panelindustrin, särskilt de taiwanesiska tillverkarna. Men under tredje kvartalet, såsom bärbara datorer, bilar, industriella kontroller, spel, underhållning och andra produkter med olika terminaltyper, har panelmarknaden fortfarande stora möjligheter.

Dessutom kommer 5G och 8K att förväntas av branschen, och många förväntar sig att det kommer att ge nya marknader och intäkter till panelindustrin. Sony, Samsung, Sharp, etc. har redan haft 8K-TV: n, och vi har sett att nyligen, såsom TCL, Konka, etc. har släppt sina senaste 8K-produkter, är den största förändringen att priset på 8K TV har jämförts med för ett år eller två sedan. En kraftig nedgång har gradvis fallit till den mer rationella och rimliga prissättningen inom konsumentbranschen och vid den tiden tros det vara ett marknadsutbrott.