Välj ditt land eller region.

EnglishFrançaispolskiSlovenija한국의DeutschSvenskaSlovenskáMagyarországItaliaहिंदीрусскийTiếng ViệtSuomiespañolKongeriketPortuguêsภาษาไทยБългарски езикromânescČeštinaGaeilgeעִבְרִיתالعربيةPilipinoDanskMelayuIndonesiaHrvatskaفارسیNederland繁体中文Türk diliΕλλάδαRepublika e ShqipërisëአማርኛAzərbaycanEesti VabariikEuskera‎БеларусьíslenskaBosnaAfrikaansIsiXhosaisiZuluCambodiaსაქართველოҚазақшаAyitiHausaКыргыз тилиGalegoCatalàCorsaKurdîLatviešuພາສາລາວlietuviųLëtzebuergeschmalaɡasʲМакедонскиMaoriМонголулсবাংলা ভাষারမြန်မာनेपालीپښتوChicheŵaCрпскиSesothoසිංහලKiswahiliТоҷикӣاردوУкраїнаO'zbekગુજરાતીಕನ್ನಡkannaḍaதமிழ் மொழி

Fällbar skärm mobiltelefon marknaden är beredd för tillväxt, flera paneltillverkare påskynda deras layout

Det är ingen överdrift att kalla 2019 "det första året med skärmtelefoner". Efter att Samsung och Huawei släppt de fällbara skärmtelefonerna Galaxy Fold och Mate X i början av året, i slutet av året, sveper Motorolas Razr V3 och Xiaomi och Gree's fällbara skärmpatent successivt skärmen.

Från den nuvarande synvinkel kan 2020 bli ett viktigt år för Huawei, Samsung, Motorola och andra mobiltelefontillverkare att kämpa mot den fällbara skärmen mobiltelefon marknaden. Enligt nyhetsbyrån Yonhap kommer Samsung att vara den första att lansera en ny telefon för fällbar skärm i februari 2020. Yu Chengdong avslöjade också vid den årliga pollenkonferensen att Huawies andra hopfällbara skärmtelefon Mate Xs kommer att hållas på MWC Global Mobile Kommunikationsutställning i februari 2020. På utställningen kommer den att ha en bättre gångjärnskonstruktion, en bättre processor och den kommer att finnas mer omfattande i lager än Mate X.

Det kan ses att de stora mobiltelefonstillverkarna antingen släpper produkter för fällbara skärmar eller utvecklar falsbara skärmar. Eftersom den fällbara skärmen marknaden fortsätter att vara het, undersöker terminaltillverkarna ständigt tillämpningsriktningen för fällbara skärmar, medan paneltillverkarna intensifierar sin respektive flexibla AMOLED-produktionskapacitet för att klara den kommande fällbara skärmen för mobiltelefonmarknaden.

Mobilmarknaden för fällbar skärm är klar

I det nuvarande stadiet av utvecklingen av smarttelefonindustrin, oavsett om det är en helskärm eller ett slitsat hål, har det inte varit tillräckligt attraktivt för konsumenterna, och den hopfällbara produkten har förändrat konsumentens uppfattning från produktformen. OP Chang, vice ordförande för OPPO och akademins dekan, anser att den framtida formen av mobiltelefoner måste fällas. OPPO: s fällbara skärmprodukter genomgår intensiv forskning och utveckling. För närvarande finns det många reserver i fällbar skärmteknologi och patent.

Med den fortsatta nedgången på smarttelefonmarknaden under 2019 förväntas uppkomsten av fällbara skärmtelefoner underlätta den fortsatta nedgången i försäljningen av mobiltelefoner. Enligt IHS-prognoser förväntas hopfällbara mobiltelefonsändningar bli 8,3 och 17,5 miljoner enheter 2020-2021, och transporter kommer att klättra till 53,4 miljoner enheter år 2025, med en sammansatt årlig tillväxttakt på 81% och en penetrationsgrad på cirka 3,4 %.

Industrins insiders sade: "Samsung och Huawis hopfällbara smartphones har lett till ökad efterfrågan på marknaden, och surfplattor, bärbara datorer etc. kommer också att vara utrustade med vikbara skärmutvecklingstrender, vilket har en stor inverkan på storleken på den hopfällbara panelmarknaden . Med formaliseringen av massproduktionen av fällbara paneler av panelföretag förväntas marknadsstorleken visa en betydande tillväxt. "

För närvarande påskyndar stora panelföretag konkurrensen inom massproduktion av fällbara paneler. Samsung Display, LGD och BOE är i ledande position för fällbara paneler. Den fällbara skärmtekniken för TCL Huaxing och Shentianma gjorde också nya framsteg.

Den 10 januari 2020 sa TCL-grundaren och ordföranden Li Dongsheng i en intervju att den fällbara skärmen som produceras av TCL Huaxing har levererats för Motorola Razr-mobiltelefoner, och TCL Huaxing har också blivit en av huvudleverantörerna av Razr-skärmens mobiltelefoner. . Han tror att tillväxttakten för mobiltelefoner med hopfällbara skärmar kommer att bli mycket hög 2020, å ena sidan eftersom basantalet mobiltelefonsändningar för fällbara skärmar under 2019 är relativt litet, å andra sidan beror det på marknadens acceptans.

Den närstående personen till Huaxing Optoelectronics berättade för Jiwei.com att TCL Huaxings självinnovatiserade laminerade struktur kan förverkliga formerna för yttervikten, innervikten och dubbel vikning för att tillgodose olika kunders olika behov. Den flexibla fällbara skärmen AMOLED utrustad med TCL Huaxings oberoende innovativa laminerade struktur har presenterats vid den 16: e Optical Expo. Den flexibla fällbara skärmen inkluderar statisk och dynamisk böjning och stöder applikationsformer som inåtvikning eller utåtvikning. Efter vikning, kan hållas med en hand. Tack vare den innovativa laminerade strukturen är det möjligt att växla mellan en dubbelviktsform med en yttre vikningsradie på 5 mm och en innervikningsradie på 3 mm samtidigt. När det gäller tillförlitlighet har den flexibla vikbara produkten klarat 200 000 dynamiska vikningstester med en livslängd på mer än 3 år, vilket är högre än den allmänna livslängden för konsumenternas mobiltelefoner. TCL Huaxings flexibla AMOLED-panel fokuserar på flexibla displaytekniker som fällbara produkter, och dess produkter har erkänts av många varumärkesstrategiska kunder.

Tianma har också påskyndat sin layout på marknaden för fällbara paneler. Tianma sa att det inte kommer att vara frånvarande från den fällbara marknaden för mobiltelefoner och kommer att samarbeta med kunderna för att lansera fällbara mobiltelefonprodukter, som förväntas levereras under första halvåret 2020.

Även om fällbara mobiltelefoner har blivit luftventilen och gynnas av kapital, har paneltillverkare också påskyndat massproduktionen av fällbara paneler för att möta efterfrågan på marknaden. Såvida de nuvarande tekniska medlen inte är tillräckligt mogna återstår det att testa huruvida det verkligen kan ge värde för konsumenterna, och den storskaliga massproduktionen av fällbara paneler måste också lösas snarast. Detta är också anledningen till att de flesta terminaltillverkare befinner sig i ett vänta-och-se-tillstånd utan specifika framsteg. men som drivs av pionjärer som Huawei och Samsung kan skärmtelefoner och industrikedjan bakom dem ha god tillväxtpotential i framtiden. .

Problem som display och gångjärnsdesign måste lösas snarast

Även om marknaden har enorma potentiella, flexibla fällbara skärmar står fortfarande inför utmaningar när det gäller fällbar skärmviktsdesign, gångjärnsdesign, batterikapacitet, kostnad, UI-design osv. Qunzhi Consulting anser att "nyckeln till att fälla skärmens mobiltelefoner är gångjärnet. Oavsett om det är vikta in eller ut, finns det en så kallad R-vinkel (vikningsradie), som också testar paneltillverkarnas förmåga. R-vinkeln är mindre än den yttre vikningen och är relativt enkel att hantera. Dessutom finns det faktiskt en veck efter utfoldning, men Samsung och Huawei har båda bearbetat den. Slätheten och nötningsmotståndet efter vikningen är bra. Men kan det bibehållas efter massproduktion? Morfologisk stabilitet återstår att se. "

Den ansvariga för Huaxing Optoelectronics berättade också för Jiwei.com: "För att minska kostnaden för att fälla en mobiltelefon måste vi lösa tekniska problem i locket, gångjärn, polarisatorer, etc. Skyddet måste uppfylla vikbarheten, ljusöverföringen och skyddande prestanda.KPI (färglös transparent polyimidfilm) är för närvarande huvudlösningen, och UTG (ultratunt glas) är också forskningsriktningen för terminaltillverkare; gångjärn är också nyckeln till att uppnå hopfällbara mobiltelefoner. Utformningen av metallgångjärn har en komplex struktur och föreslår bearbetning av precisionsdelar. Högre krav ökar också kostnaderna avsevärt; lösningen för beröringselektrodmaterial måste konverteras från ITO-material till metallmesh, och polarisatorerna för fällbara skärmar måste minskas betydligt i tjocklek. "

Det framgår att mobiltelefonen för fällbar skärm måste vikas och böjas mer än 200 000 gånger och upprätthålla en livslängd på fem år. Dess svårighetsgrad ligger i display- och gångjärnstekniken. En hopfällbar telefon behöver en flexibel, böjbeständig AMOLED-skärm, och den måste också ha det precisionsled som ansluter enhetens två halvor. Jämfört med flaggskeppstelefonerna som släpptes under samma period återspeglas de ökade råvarukostnaderna för Samsung och Huawei fällbara telefoner främst i komponenter som skärmskärmar, gångjärn, PCB: s moderkort, batterier och chips.

Ta som jämförelse Samsung Galaxy Fold och Galaxy S10 + som exempel, den totala kostnaden har ökat med 30%. Bland dem, på grund av ökningen av skärmområdet för Galaxy Fold, har BOM-kostnaden för skärmen ökat med 77% jämfört med Galaxy S10 +. Dessutom ökade kostnaderna för komponenter som batterier och axlar med 120% och kostnaden för PCB ökade med 14%. På grund av den dubbla moderkortdesignen för fällbara mobiltelefoner kommer mängden chips, FPC: er, metallkonstruktionsdelar, elektromagnetiska skärmar, etc. också att öka avsevärt.

Enligt IHS Markit-uppgifter är det genomsnittliga försäljningspriset för mobila flexibla OLED-paneler ungefär tre gånger högre än OLED: er på hårddisken och mer än sex gånger det för LCD-skärmar. DSCC förutspår att med teknikens mognad och förbättring av utbudet kommer kostnaderna för hopfällbara OLED-skärmar att minska snabbt under de kommande tre åren, och 2022 kommer kostnaden att sjunka till cirka $ 90, en minskning med cirka 50%.

Industrins insiders berättade också för Jiwei.com, "Prisminskningen för fällbara skärmar mobiltelefoner kräver en process, som beror på hastigheten på kapacitet frisläppande av olika panelfabriker." I framtiden, när produktionsprocessen för fällbara paneler accelererar, återgår produktpriserna till det normala, och fällbara mobiltelefoner förväntas bli nästa blixtpunkt i mobiltelefonbranschen.