Välj ditt land eller region.

EnglishFrançaispolskiSlovenija한국의DeutschSvenskaSlovenskáMagyarországItaliaहिंदीрусскийTiếng ViệtSuomiespañolKongeriketPortuguêsภาษาไทยБългарски езикromânescČeštinaGaeilgeעִבְרִיתالعربيةPilipinoDanskMelayuIndonesiaHrvatskaفارسیNederland繁体中文Türk diliΕλλάδαRepublika e ShqipërisëአማርኛAzərbaycanEesti VabariikEuskera‎БеларусьíslenskaBosnaAfrikaansIsiXhosaisiZuluCambodiaსაქართველოҚазақшаAyitiHausaКыргыз тилиGalegoCatalàCorsaKurdîLatviešuພາສາລາວlietuviųLëtzebuergeschmalaɡasʲМакедонскиMaoriМонголулсবাংলা ভাষারမြန်မာनेपालीپښتوChicheŵaCрпскиSesothoසිංහලKiswahiliТоҷикӣاردوУкраїнаO'zbekગુજરાતીಕನ್ನಡkannaḍaதமிழ் மொழி

Status quo för paneltillverkare Samsung och LG: patentprocess, överlevnad under den kinesiska industrikonkurrensen

Enligt BusinessKorea, med den snabba tillväxten av den globala OLED-skärmmarknaden, möter de koreanska paneltillverkarna inte bara trycket av patentprocesser, utan hanterar också den hårda konkurrensen med kinesiska tillverkare.

I rapporten påpekades att de två stora koreanska tillverkarna som dominerar OLED-marknaden inte är slacka. LG Display (LGD) meddelade i juli i år att det kommer att lägga till ytterligare 3 biljoner vann (2,53 miljarder dollar) till sin 10,5-generationens OLED-produktionslinje i Paju City. Dessutom meddelade Samsung Display den 10 oktober att den kommer att investera 13,1 biljoner vann (11,05 miljarder US $) för att producera stora OLED-paneler.

Även om koreanska paneltillverkare har starka investeringar i OLED: er, använder kinesiska paneltillverkare också aktivt marknaden. Till exempel den 27 september startades Huikes totala investering på 32 miljarder yuan i den 8,6: e generationen ultra-high-definition nya displayenhet produktionslinje projekt i Liuyang Economic Development Zone (High-Tech Zone). När projektet har tagits i produktion kommer det att fokusera på den ultrahögupplösta skärmen 4K 8K 10K vit OLED-panel.

Utöver pressen på marknadsandelar blir de patenteringar som de koreanska paneltillverkarna möter också värre.

I rapporten påpekades att Samsung Display och LGD står inför patentprocess som inlämnats av den irländska fabriken Solas OLED nyligen. Dessutom inkom Solas patentprocesser relaterade till OLED-paneler för Samsung Electronics, LG, Apple, Sony, Google och Dell.

Patentprocessen på OLED-marknaden lägger en tung börda för koreanska tillverkare som är engagerade i övergången till OLED-paneler. För LCD-skärmar med försämrade intäkter kommer planer för att samla in medel för att investera i nästa generations skärmar också svårigheter.

Dessutom har den kinesiska paneltillverkaren gjort den koreanska fabriken större.

För närvarande har LCD-marknadsandelen för Kinas paneltillverkare överträffat de koreanska företagens, och kinesiska tillverkare utvidgar också sina investeringar i OLED-paneler.

Rapporten påpekade att även om Samsungs skärm fortfarande har en hög marknadsandel inom smarta telefoner, visar kinesiska paneltillverkare uppenbara tecken på tillväxt varje kvartal.

Samtidigt, enligt data från IHS Markit, sjönk Samsung och LG: s marknadsandel under andra kvartalet, medan Kinas BOE-marknadsandel ökade från 8,5% till 11,5%. Andra kinesiska företag, som Shanghai Hehui optoelektronik, Visionox och Tianma Microelectronics, har ökat sin marknadsandel. Å andra sidan testar Apple för närvarande OLED-paneler producerade av kinesiska företag, inklusive BOE, och marknadsandelen kommer sannolikt att öka ytterligare.

BusinessKorea påpekade slutligen att det förväntas att OLED-marknaden i framtiden kommer att bli konkurrenskraftigare mellan koreanska och kinesiska skärmtillverkare och de koreanska skärmtillverkarnas väg är lång och krånglig.