Välj ditt land eller region.

EnglishFrançaispolskiSlovenija한국의DeutschSvenskaSlovenskáMagyarországItaliaहिंदीрусскийTiếng ViệtSuomiespañolKongeriketPortuguêsภาษาไทยБългарски езикromânescČeštinaGaeilgeעִבְרִיתالعربيةPilipinoDanskMelayuIndonesiaHrvatskaفارسیNederland繁体中文Türk diliΕλλάδαRepublika e ShqipërisëአማርኛAzərbaycanEesti VabariikEuskera‎БеларусьíslenskaBosnaAfrikaansIsiXhosaisiZuluCambodiaსაქართველოҚазақшаAyitiHausaКыргыз тилиGalegoCatalàCorsaKurdîLatviešuພາສາລາວlietuviųLëtzebuergeschmalaɡasʲМакедонскиMaoriМонголулсবাংলা ভাষারမြန်မာनेपालीپښتوChicheŵaCрпскиSesothoසිංහලKiswahiliТоҷикӣاردوУкраїнаO'zbekગુજરાતીಕನ್ನಡkannaḍaதமிழ் மொழி

Efter 16 år inrättade Panasonic fabriker i Kina igen, försöker Panasonic bryta igenom inom området för smarta hem

Enligt Sankei Shimbun News meddelade Panasonic den 6 december inrättandet av en ny fabrik för produktion av köksapparater som mikrovågsugnar och riskokare i Zhejiang-provinsen i Kina, med en investering på 4,5 miljarder yen, och planerar att starta verksamheten år 2021. Detta är Panasonics nya etablering av en ny fabrik i Kina efter 16 år. Det rapporteras att det beror på det ökande antalet medelklass i Kina och den efterfrågan på den kinesiska marknaden.

Den nya fabriken ligger i Jiaxing City, Zhejiang-provinsen och täcker ett område på cirka 50 000 kvadratmeter. Dessutom har ett nytt företag etablerats för drift av fabriken, med produktdesign och utvecklingsfunktioner, och har åtagit sig att utveckla produkter utrustade med IoT-teknik. De flesta av ingenjörerna är kinesiska.

Tidigare hade Panasonic redan producerat köksapparater i fabriker i Shanghai och Hangzhou för att öka marknadsandelen. Den nya fabriken i Zhejiang är också optimistisk när det gäller Kinas enorma befolkningsbas och utvecklingsmöjligheterna för IoT-apparater i Kina. Det rapporteras att Panasonic räknar med att bygga nya fabriker. Årsförsäljningen år 2022 blir 2 miljarder yuan (cirka 30 miljarder yen).

Tsuga Kazuhiro betonade att Panasonic, som inte kan vinna på den kinesiska marknaden, inte har någon framtid. Panasonic, som står inför svårigheter inom fordonsbranschen, planerar nu att hitta ett genombrott från det smarta hemmet och tror att Kina är marknaden för smarta hembranschen.

Men för närvarande verkar det som om Panasonics känsla av närvaro i Kina inte är hög. Vitvarusektorn måste konkurrera med Haier och Midea i priskriget. Jag undrar om Panasonic är redo.